-
Cross-Tie-Walker 8 days ago
This post is hidden because you reported it for abuse. Show this postGisteren een mail gehad van deze afzender om al mijn gegevens door te geven,
betreft DAC7.
Is de afzender echt discogs, of een oplichter?
[email protected] -
watidatga 8 days ago
This post is hidden because you reported it for abuse. Show this postAfzender is echt.
info moet ingevuld worden bij withpersona die dit voor discogs behandeld
https://withpersona.com/customers/discogs -
This post is hidden because you reported it for abuse. Show this postThanks, tegenwoordig moet je altijd op je hoede zijn! -
watidatga 8 days ago
This post is hidden because you reported it for abuse. Show this postDat zeker.
En discogs maakt het ook nog eens onduidelijk door alleen bericht via de mail te doen en niet hier in je berichtenbox. -
This post is hidden because you reported it for abuse. Show this postik kan deze formulieren niet eens vervolledigen omdat ik geen BTW nummer heb,
ik ben een particulier.... Ik vraag me af wat nu ? -
Housevinyl.nl 8 days ago
This post is hidden because you reported it for abuse. Show this postIs dit het einde van de hobby seller op discogs?
Hoe ik het nu lees is dat vanaf 5000 dollar per jaar je gezien wordt als "bedrijfsmatig verkoop"
dat is een 400 euro per maand, en gaat om het bedrag te ontvangen via paypal , dus incl. je verzendkosten en incl alle fees
heb je 6 bestellingen per maand van 50 euro met een verzendkosten van 10 euro dan zit je er al aan
dan wordt het gezien als 410 euro "omzet" , en over die 410 euro moet je dan een extra inkomsten belasting aftikken als particulier , en het zal volledig automatisch gaan aangezien je je moet registreren met je european id / digiD of biometrische gegevens -
This post is hidden because you reported it for abuse. Show this postHier in Belgie spreken ze van max 30 verkopen of max 2000 euro.
Als ik de papieren niet invul voor november wordt ik geschrapt van discogs zeggen ze,
dus inderdaad, einde voor "hobby" verkopers, tenzij ze onder die 30 verkopen (of 2000 euro) per jaar blijven,(en dat zijn er heel weinig denk ik) -
funprox 8 days ago
This post is hidden because you reported it for abuse. Show this postDiscogs en andere platforms (eBay, Marktplaats, Vinted) in de EU zijn sinds dit jaar verplicht om je gegevens door te geven aan de fiscus bij meer dan 30 transacties of een omzet van 2000 €. Maar verder verandert er weinig, je blijft zelf verantwoordelijk om hier wel of geen aangifte van te doen. Hooguit kun je extra controle verwachten als je enorme bedragen binnenkrijgt. -
This post is hidden because you reported it for abuse. Show this postHousevinyl.nl
Is dit het einde van de hobby seller op discogs?
Hoe ik het nu lees is dat vanaf 5000 dollar per jaar je gezien wordt als "bedrijfsmatig verkoop"
dat is een 400 euro per maand, en gaat om het bedrag te ontvangen via paypal , dus incl. je verzendkosten en incl alle fees
heb je 6 bestellingen per maand van 50 euro met een verzendkosten van 10 euro dan zit je er al aan
dan wordt het gezien als 410 euro "omzet" , en over die 410 euro moet je dan een extra inkomsten belasting aftikken als particulier , en het zal volledig automatisch gaan aangezien je je moet registreren met je european id / digiD of biometrische gegevens
Een particulier kan dit niet invullen, ik zit meteen klem als ik mijn BTW nummer moet ingeven, heb ik niet. En dan stopt het..... -
Housevinyl.nl 8 days ago
This post is hidden because you reported it for abuse. Show this post Housevinyl.nl edited 8 days ago2000 is niks,
Als je per maand 2 kleine bestellingen hebt van 50 euro naar het buitenland met bv een 50 euro verzenkosten erop dan komt je daar al aan
maak je met alle fees eraf 25 euro "winst" en je wordt getaxeert op 200 euro -
Housevinyl.nl 8 days ago
This post is hidden because you reported it for abuse. Show this postfunprox
Discogs en andere platforms (eBay, Marktplaats, Vinted) in de EU zijn sinds dit jaar verplicht om je gegevens door te geven aan de fiscus bij meer dan 30 transacties of een omzet van 2000 €. Maar verder verandert er weinig, je blijft zelf verantwoordelijk om hier wel of geen aangifte van te doen. Hooguit kun je extra controle verwachten als je enorme bedragen binnenkrijgt.
paypal geeft het vanaf volgend jaar door aan de belastingdienst en komt automatisch op je jaaraangiftes , net als bv aandelen via de giro of crypto bij nederlandse spelers als blox / bitvavo , dat gaat ook allemaal volledig automatisch tegenwoordig
er is geen ontsnappen aan , welkom in het nieuwe normaal -
watidatga 8 days ago
This post is hidden because you reported it for abuse. Show this postCross-Tie-Walker
ik zit meteen klem als ik mijn BTW nummer moet ingeven
Je kan daar je bsn nummer invoeren -
watidatga 8 days ago
This post is hidden because you reported it for abuse. Show this postHousevinyl.nl
2000 is niks,
Als je per maand 2 kleine bestellingen hebt van 50 euro naar het buitenland met bv een 50 euro verzenkosten erop dan komt je daar al aan
maak je met alle fees eraf 25 euro "winst" en je wordt getaxeert op 200 euro
Je hoeft enkel belasting te betalen over de winst.
De belastingdienst krijgt wel het hele bedrag door maar is niet zo dat je dan daar ook gelijk belasting over moet betalen.
Die regels veranderen verder niet.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/werk-en-inkomen/content/inkomstenbelasting-betalen-over-internetverkopen
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/werk-en-inkomen/content/wat-zijn-inkomsten-uit-overig-werk
Het geld dat u hiermee verdient, moet u opgeven in uw belastingaangifte. Uw winst wordt op dezelfde manier berekend als bij ondernemers.
het gaat dus om de winst -
This post is hidden because you reported it for abuse. Show this postwatidatga
Cross-Tie-Walkerik zit meteen klem als ik mijn BTW nummer moet ingeven
Je kan daar je bsn nummer invoeren
Bedankt, wij hebben wel geen bsn nummer hier, maar mijn ID nummer werkte ook,
ze hadden dat er wel bij kunnen vermelden.... -
watidatga 8 days ago
This post is hidden because you reported it for abuse. Show this postCross-Tie-Walker
watidatgaCross-Tie-Walkerik zit meteen klem als ik mijn BTW nummer moet ingeven
Je kan daar je bsn nummer invoeren
Bedankt, wij hebben wel geen bsn nummer hier, maar mijn ID nummer werkte ook,
ze hadden dat er wel bij kunnen vermelden....
volgens mij is dat zelfde nummer. Naam is volgens mij ooit veranderd.
is inderdaad niet echt duidelijk. En dat ligt deze keer eens niet aan discogs ;) -
Housevinyl.nl 8 days ago
This post is hidden because you reported it for abuse. Show this post Housevinyl.nl edited 8 days agowatidatga
het gaat dus om de winst
Je hebt bewijsplicht , dus als paypal doorgeeft aan de fiscus zo van meneer A heeft voor 12.000 euro verkocht in 2024 via discogs
en dan komt dat straks in de toekomst automatisch op je aangifte , tuurlijk kan je dat vooralsnog op 0 zetten , zo van ik maak geen winst over die 1000 euro per maand , want de helft ervan zijn paypal/discogs fees en verzendkosten en verpakking en een breekbaar sticker en ik moet me auto parkeren bij de post ect ect ect... en de andere helft me inkoop want "ooit" heb ik de platen nog heel duur ingekocht met guldens als 17 jarig mannetje 24 jaar geleden... dus ik maak technisch gezien verlies...
Als ze het verdacht vinden dat je van 12.000 naar nul zakt dan zal je dat allemaal moeten bewijzen met bonnen en een overzicht van alles.
^ en dan moet je als particulier toch echt wel een hele goede documentatie en administratie bij gaan houden , en dat kost enorm veel tijd zeker als het gaat om producten die je jaren en jaren geleden hebt gekocht in de midtown ofzo met cash
de hobby verkoper en kleine ondernemer wordt gewoon de nek omgedraaid :( -
Remkowskii 8 days ago
This post is hidden because you reported it for abuse. Show this post Remkowskii edited 8 days agoOok de langverwachte mail gehad..
Ik verkoop mijn eigen collectie die ik in 30+ jaar heb verzameld. Ik maak geen winst over het geheel genomen , 90 procent nieuw in platenzaken gekocht en een fractie waard nog
en mede door alle tijd van listen en verpakken , verzenden etc etc wat veel tijd en geld kost maar verkoop wel heel veel sinds dit jaar( Voorgaande jaren was het wat kleinschaliger)Het Is dus wel hobby maar mag niet meer zo genoemd worden.. erg zuur!! Toch wil ik graag blijven verkopen hier dus ontkom er niet aan het in te vullen en belasting te gaan betalen aangezien anders na 60 dagen je account word gesloten. maar hoe werkt dit nou sinds dac7? Word nu alles automatisch ingevuld straks of moet ik dat zelf doen, is dat wat straks doorgegeven word alleen van dit jaar? Wat vul ik dan in, wat draai ik dan waar uit en hoeveel ga ik daar dan aan belasting over betalen? -
watidatga 8 days ago
This post is hidden because you reported it for abuse. Show this postEr veranderd niets aan of je belasting moet betalen of niet. De verkopen worden enkel aan de belastingdienst door gegeven.
Als je nu belasting moet betalen had je dat in de afgelopen jaren ook al moeten doen.
Wanneer je je eigen spullen verkoopt hoef je nog steeds geen belasting te betalen en kan je het bedrag gewoon op €0 zetten
De vraag is waar de bewijslast gaat liggen dat het je eigen spullen zijn en niet gekocht is om te verkopen.
Zie hier mensen met duizenden vooral mint items volhouden dat het hun eigen spullen zijn. Zelfs bij releases die een week geleden pas op de markt gekomen zijn.
Denk dat je dit lastig voor de belastingdienst kan bewijzen.
Je moet ook maar net pech hebben dat je er uit gepikt word voor controle.
Ook als zakelijke handelaar moet je echt niet altijd alles bewijzen van wat je in vult.
Is voor hun ook bijna niet te doen aangezien veel contant gaat bij inkoop van muziek.
Belastingdienst heeft echt de mensen niet om iedereen 100% te controleren. -
Remkowskii 8 days ago
Er veranderd niets aan of je belasting moet betalen of niet. De verkopen worden enkel aan de belastingdienst door gegeven.
Als je nu belasting moet betalen had je dat in de afgelopen jaren ook al moeten doen.
Wanneer je je eigen spullen verkoopt hoef je nog steeds geen belasting te betalen en kan je het bedrag gewoon op €0 zetten
De vraag is waar de bewijslast gaat liggen dat het je eigen spullen zijn en niet gekocht is om te verkopen.
Zie hier mensen met duizenden vooral mint items volhouden dat het hun eigen spullen zijn. Zelfs bij releases die een week geleden pas op de markt gekomen zijn.
Denk dat je dit lastig voor de belastingdienst kan bewijzen.
Je moet ook maar net pech hebben dat je er uit gepikt word voor controle.
Ook als zakelijke handelaar moet je echt niet altijd alles bewijzen van wat je in vult.
Is voor hun ook bijna niet te doen aangezien veel contant gaat bij inkoop van muziek.
Belastingdienst heeft echt de mensen niet om iedereen 100% te controleren.
In mijn geval:
Voorgaande jaren verkocht ik zo nu en dan en had ik niet de intentie mijn grote verzameling geheel te verkopen(dat noemen ze hier hobby verkoper)
Nu dit jaar besloten bijna alles te verkopen (8000 stuks) uit diezelfde eigen verzameling. Nu is het ineens geen hobby meer ook al verlies ik er op.
Ik verkoop wel grote hoeveelheden dus kan me niet voorstellen dat ik daar niets van hoor wanneer ik dit op 0 zet. -
watidatga 8 days ago
This post is hidden because you reported it for abuse. Show this postRemkowskii
Nu dit jaar besloten bijna alles te verkopen (8000 stuks) uit diezelfde eigen verzameling. Nu is het ineens geen hobby meer ook al verlies ik er op.
Er is een verschil tussen wat je ze hier hobby verkoper noemen en hoe de belasting dienst dit ziet.
Als het je eigen collectie is dan hoef je nog steeds geen belasting te betalen.
Of ze je gaan vragen om dit te bewijzen is lastig in te schatten.
Verwacht het niet zo snel. Zijn door de nieuwe regels opeens heel veel mensen waarvan ze deze gegevens krijgen en die het allemaal op 0 gaan zetten omdat ze alleen hun eigen spullen verkopen.
Denk hoe hoger het bedrag dat je ontvangen hebt des te groter de kans dat ze verder gaan kijken.
Beetje zelfde met aftrekposten. Als je daar maximale invult bij bijvoorbeeld giften word er ook niet gekeken of dit klopt. -
watidatga 8 days ago
This post is hidden because you reported it for abuse. Show this post watidatga edited 8 days agoWanneer je een nieuwe auto koopt en je oude auto online verkoopt mag je het ook gewoon op €0 zetten. Ook al verkocht je die auto voor €20.000
Zal dus vaak genoeg voorkomen dat mensen een groot bedrag hebben maar dit niet hoeven in te vullen -
Remkowskii 8 days ago
Wanneer je een nieuwe auto koopt en je oude auto online verkoopt mag je het ook gewoon op €0 zetten. Ook al verkocht je die auto voor €20.000
Zal dus vaak genoeg voorkomen dat mensen een groot bedrag hebben maar dit niet hoeven in te vullen
Maar dat word niet vooraf ingevuld en vul je ook zelf niet in.. tenminste ik niet in geval van 1 grote verkoop van bijv een auto. Nu word t automatisch ingevuld en verander je dat naar 0.
Ben benieuwd hoe het gaat lopen.
Ik zou het eeuwig zonde vinden als ik straks echt weinig overhou van al mijn inspanningen en het verkopen van een toch wel emotioneel waardevol iets. (De echte parels blijven en gaan mee naar 't verzorgingshuis) 😃 -
watidatga 8 days ago
This post is hidden because you reported it for abuse. Show this postRemkowskii
watidatgaWanneer je een nieuwe auto koopt en je oude auto online verkoopt mag je het ook gewoon op €0 zetten. Ook al verkocht je die auto voor €20.000
Zal dus vaak genoeg voorkomen dat mensen een groot bedrag hebben maar dit niet hoeven in te vullen
Maar dat word niet vooraf ingevuld en vul je ook zelf niet in.. tenminste ik niet in geval van 1 grote verkoop van bijv een auto. Nu word t automatisch ingevuld en verander je dat naar 0.
Ben benieuwd hoe het gaat lopen.
Ik zou het eeuwig zonde vinden als ik straks echt weinig overhou van al mijn inspanningen en het verkopen van een toch wel emotioneel waardevol iets. (De echte parels blijven en gaan mee naar 't verzorgingshuis) 😃
Wel wanneer die verkoop op bijvoorbeeld marktplaats gebeurd. Dan moet marktplaats dit ook doorgeven
Zijn genoeg particulieren die daar dure dingen verkopen
Enige verschil is dat je daar iets kan verkopen maar bij verwijderen van de advertentie kan aangeven dat je het niet verkocht hebt. Zolang de betaling maar niet via marktplaats gegaan is
Verwacht dat de gevolgen voor particulieren nihil zal zijn.
Zijn te grote aantallen mensen die op deze manier verkopen en volgens de belastingdienst dit gewoon mogen doen zonder extra belasting te moeten betalen -
WaxChoons 7 days ago
funproxDiscogs en andere platforms (eBay, Marktplaats, Vinted) in de EU zijn sinds dit jaar verplicht om je gegevens door te geven aan de fiscus bij meer dan 30 transacties of een omzet van 2000 €. Maar verder verandert er weinig, je blijft zelf verantwoordelijk om hier wel of geen aangifte van te doen. Hooguit kun je extra controle verwachten als je enorme bedragen binnenkrijgt.
paypal geeft het vanaf volgend jaar door aan de belastingdienst en komt automatisch op je jaaraangiftes , net als bv aandelen via de giro of crypto bij nederlandse spelers als blox / bitvavo , dat gaat ook allemaal volledig automatisch tegenwoordig
er is geen ontsnappen aan , welkom in het nieuwe normaal
Wat precies gaat er worden doorgegeven door Paypal? Heb je een link waar je deze info hebt gevonden? -
Cross-Tie-Walker 7 days ago
This post is hidden because you reported it for abuse. Show this postHelaas is de regeling hier in Belgie nog helemaal anders, en daar wordt niet gekeken of het je eigen verzameling is of niet. En als ik een single van 1 euro verkoop aan een Amerikaan bijvoorbeeld gaan de belastingen zien dat ik 26 euro ontvangen heb, en moet ik daar belastingen op betalen...Zij gaan niet uitspitten of die plaat 1 euro was en hoeveel verzendkosten ik betaald heb. Aan die euro verloor ik al geld. Hopelijk komt het niet zo ver, want dan gaan alle hobby verkopers er vanzelf uit. Goed voor de echte handelaars, maar een schok in de platenverkoop (en andere marktplaatsen)denk ik.... Misschien was dit ook de reden waarom we allemaal via Paypal alleen nog kunnen betaald worden, zodat we er niet kunnen aan ontsnappen? -
watidatga 7 days ago
Helaas is de regeling hier in Belgie nog helemaal anders, en daar wordt niet gekeken of het je eigen verzameling is of niet. En als ik een single van 1 euro verkoop aan een Amerikaan bijvoorbeeld gaan de belastingen zien dat ik 26 euro ontvangen heb, en moet ik daar belastingen op betalen...Zij gaan niet uitspitten of die plaat 1 euro was en hoeveel verzendkosten ik betaald heb. Aan die euro verloor ik al geld. Hopelijk komt het niet zo ver, want dan gaan alle hobby verkopers er vanzelf uit. Goed voor de echte handelaars, maar een schok in de platenverkoop (en andere marktplaatsen)denk ik.... Misschien was dit ook de reden waarom we allemaal via Paypal alleen nog kunnen betaald worden, zodat we er niet kunnen aan ontsnappen?
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/03/23/vinted-geeft-gegevens-door-aan-fiscus/
Moet elke fervente Vinted-verkoper zich nu zorgen maken? "Je loopt enkel in het vizier van de fiscus als je winst maakt met de verkoop van je spullen", licht Maus toe. "Tweedehandsverkoop is net meestal niet winstgevend, omdat je jouw spullen verkoopt aan een lagere prijs dan de originele prijs."
Als je toch winst maakt, dan kan je belast worden. "Als het gaat over hobby-inkomsten, occasionele verkoop dus, kan de belasting dan oplopen tot 33 procent. Bij professionele activiteiten, zoals verkoop in bijberoep, loopt het tarief op tot 50 procent."
Lijkt er in Belgie dus ook om te gaan of je winst maakt of niet. Wanneer je geen winst maakt hoef je ook geen belasting te betalen -
Cross-Tie-Walker 6 days ago
Lijkt er in Belgie dus ook om te gaan of je winst maakt of niet. Wanneer je geen winst maakt hoef je ook geen belasting te betalen
En hoe kan je bewijzen dat je geen winst gemaakt hebt,
als Paypal (bijvoorbeeld) de totaalsom doorgeeft, verzending inbegrepen...
Ik heb het aankoopbewijs van 1970 niet meer liggen hier... -
watidatga 6 days ago
watidatga
Lijkt er in Belgie dus ook om te gaan of je winst maakt of niet. Wanneer je geen winst maakt hoef je ook geen belasting te betalen
En hoe kan je bewijzen dat je geen winst gemaakt hebt,
Ik heb het aankoopbewijs van 1970 niet meer liggen hier...
Geen idee hoe België hiermee om gaat. Lijkt me niet dat ze na willen gaan van elk item dat verkocht is waar dit vandaan gekomen is en hoeveel je er voor betaald hebt. Dat is onmogelijk voor alle mensen die online verkopen. Lijkt me dat wanneer je je eigen spullen verkoopt dat er dan weinig aan de hand is. Dat is in Nederland wel zo. Daar moet je enkel belasting betalen als je iets inkoopt met de intentie om het voor meer geld te gaan verkopen.
Al blijft het natuurlijk maar net de vraag hoe de belastingdienst het in schat
https://www.liantis.be/nl/nieuws/moet-je-belasting-betalen-op-inkomsten-van-online-platformen-als-vinted-en-tweedehandsbe
Geeft ook weer geen precieze grens aan, maar wel dat je in principe gewoon je eigen spullen mag verkopen.
Niet in te schatten wat ze zien als professionele proporties
Wel staat hier ook weer duidelijk dat het eventuele winst wordt belast dus de verzendkosten zeker niet. -
jweijde 4 days ago
Je hebt bewijsplicht , dus als paypal doorgeeft aan de fiscus zo van meneer A heeft voor 12.000 euro verkocht in 2024 via discogs
Cross-Tie-Walker
Waar komt het idee vandaan dat PayPal e.e.a. gaat doorgeven voor DAC7 ?
PayPal is een betaalplatform. Betaalplatforms zijn uitgezonderd van DAC7.
Discogs, als verkoopplatform, moet jouw verkoopcijfers doorgeven als jij meer dan 30 transacties of meer dan 2000 euro omzet hebt gemaakt op de site.
Deze 2000 is exclusief verzendkosten, commissies en belastingen. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/ondernemers/content/informatie-voor-platformexploitanten-dac7
Dat zij jouw gegevens doorgeven betekent niet dat je meteen ook belasting moet betalen over dit bedrag. -
Cross-Tie-Walker 4 days ago
This post is hidden because you reported it for abuse. Show this postjweijde
Waar komt het idee vandaan dat PayPal e.e.a. gaat doorgeven voor DAC7 ?
PayPal is een betaalplatform. Betaalplatforms zijn uitgezonderd van DAC7.
Housevinyl.nl schreef dat ergens hierboven..... -
watidatga 4 days ago
This post is hidden because you reported it for abuse. Show this postVolgens mij is dat alleen in de VS zo
https://www.paypal.com/nl/cshelp/article/wat-moet-paypal-melden-volgens-fatca-help524
Paypal is in principe een bank dus het saldo telt in NL ook mee bij je vermogen.
Volgens geven in NL banken niets door wat er aan eventuele verkopen gebeuren.
Verkopen op marktplaats die via de bank betaald worden, dus niet via marktplaats, worden ook niet doorgegeven aan de belasting dienst.
Het hele DAC7 is enkel een probleem voor de mensen die wel belasting zouden moeten betalen en dat tot nu toe niet doen. -
janbenerink 1 day ago
This post is hidden because you reported it for abuse. Show this postAl een tijdje bezig met dat "leuke" formulier. Met hulp van al jullie antwoorden al een mooi eindje op weg. Bij het uploaden van de foto gaat het echter fout; zowel foto's van paspoort en rijbewijs kunnen niet worden gelezen. Op nieuw foto's maken helpt ook niet.
Iemand op de hoogte van dit probleem?
Groet Jan -
watidatga 1 day ago
This post is hidden because you reported it for abuse. Show this postWerkte bij mij de eerste keer direct.
kan het liggen aan het soort bestand?
Sommige websites accepteren niet alle foto bestanden
Log In You must be logged in to post.