• johnbaekdk 12 days ago

Hvad stiller vi op med Jonas Johansen Move? Skal PAN'et evt. slettes?
    MadsTheo er hermed inviteret.

Vi har fire albums på Discogs:
    Move (1995), Please Move (1999), Move 'Up! (2004) og Move This (2011) - hvor "Move" altså indgår som en del af titlen.

Main artist på de fire albums er IMO ellers helt tydelig: Jonas Johansen. Alle albums fremstår som "Jonas Johansen: Title" (evt. med line-up på front). Og de er alle også listet således på http://jonasjohansen.dk/2016/discography/ og http://jonasjohansen.dk/2016/albums/

Jonas Johansen Move optræder desuden i databasen på 8 andre udgivelser. På 6 af dem ANV'et "Jonas Johansen", på én, Music From Denmark '96, ANV'et "Move" - og kun på én, The Best Of Stunt Records Vol. 12, er der tagget rent "Jonas Johansen Move". De to sidstnævnte kan ikke tjekkes via images.

MEN Jonas Johansen's "Move" eksisterer tilsyneladende som en ganske fasttømret entitet, for eksempel:
    - "Jonas Johansen Move er en gruppe, der blev dannet i Danmark" https://www.dr.dk/musik/kunstner/jonas-johansen-move/3048852
    - "Trommeslageren Jonas Johansens jazzensemble, MOVE, har eksisteret i tyve år" - https://gaffa.dk/anmeldelse/51884/jonas-johansen-move-this - men der refereres sandsynligvis til:
    - Move This hvor Steve Swallow har skrevet en lille liner notes artikel, incl: "MOVE, Jonas Johansen's longstanding band, is greater than the sum of its parts." - som også citeres på traycard.

Der er tale om en kvartet (evt. med gæster):
    1'eren: Jonas Johansen / Fredrik Lundin / Ben Besiakov / Lars Danielsson
    2'eren: Jonas Johansen / Fredrik Lundin / Ben Besiakov / Lars Danielsson
    3'eren: Jonas Johansen / Fredrik Lundin / Ben Besiakov / Anders Christensen
    4'eren: Jonas Johansen / Fredrik Lundin / Jacob Christoffersen / Daniel Franck

Jeg har umiddelbart mest lyst til at nedlægge Jonas Johansen Move, fordi et sådan navn ikke optræder på band-udgivelserne. Men på den anden side er der tale om et fasttømret Move-band-koncept - og hvad stiller vi op med de to udgivelser som tilsyneladende krediteres med "Jonas Johansen Move" eller "Move"?

Kunne man evt. beholde Jonas Johansen Move med ANV "Jonas Johansen" på de fire albums?
    Eller skal Jonas Johansen Move invalideres + tilføjes lidt info til Jonas Johansen profilen?
  • blach 11 days ago

johnbaekdk
    Jeg har umiddelbart mest lyst til at nedlægge Jonas Johansen Move

Det synes jeg er svært, fordi dette PAN tilsyneladende eksisterer (omend kun) på compilations (- og uden billeder), og fordi eksterne kilder cementerer det. Men jeg er helt enig i at de fire primære udgivelser ligner Jonas Johansen solo udgiveler - alle med 'Move' i titlen. Lad os håbe der kommer mere input.
  • MadsTheo 10 days ago

johnbaekdk
    - "Trommeslageren Jonas Johansens jazzensemble, MOVE, har eksisteret i tyve år" - https://gaffa.dk/anmeldelse/51884/jonas-johansen-move-this

Overså du ikke den næste linje, efter det du citerer, nemlig: "Ensemblet har i løbet af de tyve år kun udgivet fire plader – MOVE THIS er den fjerde – så man kan ikke sige, at ensemblet er blevet overeksponeret. " Jonas Johansen Move har netop 4 albums i diskografien.
  • johnbaekdk 10 days ago

johnbaekdk edited 10 days ago
    MadsTheo
    Overså du ikke den næste linje, efter det du citerer

Øh... Jeg mener ikke, at jeg har overset noget. Jeg fremlægger en problematik, hvor hovedspørgsmålet er: Hvad stiller vi op med Jonas Johansen Move?. Har du en holdning og har du argumenter for denne holdning?

Det er jo dig, der i 'et hug' d. 23. august 2019 har ændret main artist fra Jonas Johansen til Jonas Johansen Move på alle fire albums. Med argumentationen: "Jonas Johansen Move is the ensemble". Sjovt nok har du på Jonas Johansen* - Please Move brugt ANV Jonas Johansen - så du må også have gjort dig nogle overvejelser undervejs.

Men jeg siger jo ikke, at dit edit var helt hen i vejret, for du benyttede et eksistrende PAN. Jeg siger bare, at når man nu kigger på helheden, er main artist tydeligvis Jonas Johansen - men at vi har et problem med to compilations hvor "Move" er eller indgår i navnet.

For mit vedkommende var det Steve Swallow liner notes, citeret på bagsiden af "Move This", der fangede min opmærksomhed, og fik mig til at gennemgå alle albums/credits. Måske var det også det, der igangsatte dit edit?
  • johnbaekdk 10 days ago

blach
    Det synes jeg er svært (...). Lad os håbe der kommer mere input.

Tak. Ja den er svær. HVIS vi vælger at slette PAN Jonas Johansen Move kan det evt. ske ud fra en helhedsbetragtning af Jonas Johansen's "Move" projekter/udgivelser - og via RSG §2.2.1 "or otherwise billed as such". For der kan IMO ikke være tvivl om at Jonas Johansen er "namet main artist" på coveret af de fire "Move" albums (som comp. udgivelserne låner fra) + på Jonas Johansen's website. MEN problematikken kan også løses med ANV'er + en forklaring i Jonas Johansen Move profilen om at "Move" udgivelserne reelt er Jonas Johansen projekter/udgivelser. Men det er også ret irriterende, at et par compilations skal være styrende for vores valg og adfærd her :-)
  • MadsTheo 9 days ago

Min pointe var, at jeg forventer, at journalisterne på Gaffa ved lidt om, hvad de snakker om, og i linket tales der om fire udgivelser af "Move" på 20 år. Så er der også denne anmeldelse: https://gaffa.dk/anmeldelse/20592/jonas-johansen-move-up, hvorfra jeg citerer: "Jonas Johansen Move er en af de mest centrale grupper i morderne dansk jazz. Og sådan har det været, siden kapelmesteren startede sin gruppe i 1992." Det var disse artikler, jeg brugte i sin tid; ikke compilations'ene. Hvis I gerne vil have dem som del af Jonas Johansens "egen" diskografi, kan man jo vælge at sætte "Jonas Johansen Move, Jonas Johansen/Fredrik Lundin/Ben Besiakov/... osv" som main artist, hvilket må være i orden, da de alle er nævnt på front.
    "Jonas Johansen" står på samtlige fire releases grafisk i MEGET tæt sammenhæng med ordet "Move". Synes ikke, det er svært at argumentere for.

Log In You must be logged in to post.